Frågor & Svar

  • Hur ofta byts rörelser och musik?

    Det kommer nya moduler till Functional Moves tre gånger per år, i januari, maj och september. Passen byts var fjärde månad. Du ska genomföra ett och samma pass många gånger för bästa utveckling. Efter cirka fyra månader behöver kroppen nya utmaningar för att utvecklas.
  • Jag har problem med ett knä och ska undvika att hoppa, kan jag träna?

    Ja, Functional Moves kommer att stärka dina muskler, förbättra koordinationen och balansen, vilket bara är positivt för knäet. Om du vill undvika hopp helt, be din Functional Moves®-instruktör om alternativ till de korta explosiva delarna. Under de 55 minuter som träningen varar är det tre korta explosiva delar på 60–90 sekunder där det förekommer hopp. Känner du dig tveksam, vänd dig till en sjukgymnast och få ett utlåtande.
  • Vilka kläder och skor ska jag ha?

    Välj kläder som är bekväma att träna och svettas i. Skorna ska helst vara rörliga i sulan, som en löparsko till exempel, men en vanlig träningssko för inomhusbruk går bra.
  • Var kommer Functional Moves® från? Vem har hittat på det?

    Det är leg. sjukgymnasten Magnus Ringberg och idrottsläraren och pedagogen Christina Sivertsson som har lagt grunderna för Functional Moves. Läs mer om dem under Om Functional Moves. Functional Moves kommer från deras strävan att skapa kvalitativ, effektiv och rolig träning som märkbart utvecklar kroppen. De ville skapa strukturer och mallar för alla instruktörer så att de på ett enkelt sätt kan hålla hög kvalitet på träningen för dig som deltagare.
  • Vilka träningserfarenheter krävs för att träna Functional Moves®?

    Under träningspasset presenteras rörelser med olika nivåer. Det gör att, oavsett om du har en lång och omfattande träningserfarenhet eller om du precis har börjat träna, kan du hitta din nivå under träningspasset.
  • Functional Moves® beskrivs som ”Den enda träning du behöver”. Hur då?

    Det är ett komplett träningspass som innehåller moment för både kondition, styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Det tränar kroppen ur ett funktionellt perspektiv, rörelser i stället för muskler. Det ger en hög kontrollkompetens för kroppen. Träningen är upplagd så att alla rörelseplan i kroppen utmanas och därmed utvecklas. Det är alltid bra att få träningsvariation, att varva Functional Moves med annan träning, men har du bara möjlighet att träna en gång i veckan så får du med Functional Moves en komplett träning.
  • Vem kan träna Functional Moves®?

    I stort sett alla, motionären, pensionären, elitidrottaren. Ungdomar och barn kan träna utan viktplattan. Nivåerna i träningen gör att alla kan genomföra samma pass.
  • Jag har jättedålig koordination – är det många rörelsekombinationer att hålla reda på?

    Nej, inte alls, inte en enda faktiskt.
  • Vilka förkunskaper behöver jag?

    Inga. Passet består av enkla och atletiska rörelser.
  • Är det dyrt att träna Functional Moves®?

    Anläggningen som prenumererar på Functional Moves bestämmer priset. Det är olika vad anläggningarna som helhet erbjuder, därför kan priset skilja sig. Under TRÄNA hittar du alla anläggningar som erbjuder Functional Moves®, kontakta din anläggning för att få information om priset.
  • Hur ofta ska jag träna Functional Moves®?

    Det beror på vilka resultat du vill ha och om du har annan träning inplanerad under veckan. 1–3 gånger i veckan passar de flesta.
  • Behöver jag någon utrustning?

    Nej, allt du behöver finns på träningsanläggningen.Har du en pulsklocka kan det vara givande att se vilken effekt du får av träningen. En liten handduk kan vara en fördel.
  • 1

Saknar du något kontakta oss gärna.